Sol, knott og steinbruddet i Styggdalen

Da er det klart for dag to av vår tur i skogen, og neste kjentmannspost var nummer 39 i steinbruddet i Styggdalen.

Vi startet dagen i vårt nydelig telt, men frokost inne på grunn av noen små skurer og ganske mye knott. Vi er ikke så rutinerte på telttur, men til slutt var vi ferdige med morgenstellet og var klare til å gå.

Ha det, Snellingen! Det var en veldig fin hytte, så jeg anbefaler dere absolutt å ta en tur dit. Du må være medlem av Turistforeningen så du kan få deg nøkkelen til hytta (samme nøkkel til alle turistforeningshytter) og så må du booke plass på nett. Etter det er det bare å dra.

Vi bestemte oss for å gå en annen vei tilbake til Grua, en sørligere vei. Det ble mindre sti og mer stålorm. Erik er skeptisk.

Vi måtte stoppe for en energibar og litt blåbær før det endelig ble tid for lønsj på Bjørgeseter stasjon.

Akkurat da vi kom bort til stasjonen kom det en skur, så lønsjen ble inntatt inne på venterommet. Det er en nedlagt stasjon, men ettersom det er dobbeltspor akkurat på stasjonen rakk vi å oppleve flere togmøter mens vi spiste. Det ble rett-i-koppen-suppe til brødskivene denne dagen 🙂

Fra Bjørgeseter begynte den vanskelige ferden for å finne posten i steinbruddet. Beskrivelsen i kjentmannsboka var fra Grua og vi skulle prøve å finne den fra andre siden.

Vi burde nok skjønt at når beskrivelsen var på ti linjer (de pleier å være på maks tre) så burde vi ikke finne på noen ekstra sprell. På dette bildet har vi allerede gått uten å vite hvor stien er en stund. Det ble en strabasiøs ferd utenfor sti og opp bratte bakker. Den heter kanskje ikke Styggdalen uten en grunn.

Etter begynnende gnagsår, vonde knær og å ha gitt opp å finne posten (vi hadde nemlig en innflytningsfest å rekke den kvelden) gikk vi plutselig rett inn i steinbruddet. Det er lenge siden sist jeg var så letta, det er den vanskeligste posten vi har prøvd å finne. Det steinbruddet var veldig vanskelig å finne, for stien på kartet var knapt der i virkeligheten.

Her ser dere en veldig glad Ingeborg som stempler posten NSBs steinbrudd i Styggdalen. Da posten var funnet fant vi den mye bedre stien tilbake til Grua og så var det bare å vente på toget som skulle ta oss hjem.

Det ble en slitsom dag, men det var nydelig å være ute i skogen og det var fint å endelig ha utforsket Romeriksåsene litt også. Det er jo meningen at vi skal bli bedre kjent i marka 🙂

English: the second day of our hiking trip we got lost, gave up and then luckily walked right into the quarry where the kjentmannspost was.